Bloggars påverkan på samhället

Bloggars påverkan på samhället

Bloggare, eller influencers, som de också kallas, påverkar framförallt vårt köpbeteende enormt. Företag är villiga att betala för denna typ av marknadsföring antingen genom att skänka gåvor till bloggarna, eller betala ut lön för mödan. Denna typ av marknadsföring är relativt billig för företag, och exponeringen de får i gengäld är stor. De som läser bloggar litar ofta mer på denna typ av omdömen om en produkt eller tjänst, då de känner att det är mer förankrat i det verkliga livet, även om det faktiskt kan vara så att bloggaren faktiskt får betalt för att marknadsföra produkten.

Man får helt enkelt vara lite källkritisk ’ven när man läser bloggar. Fast det är framställt som att bloggaren uttrycker sin egen åsikt, så kan det vara så att hen har fått sponsring i någon form för att skriva om just detta. precis som när man går på en festlig maskerad med en snygg utstyrsel, så kan det vara så att sanningen bakom den fina fasaden är något helt annat. Läs gärna fler inlägg på bloggen och kika om du kan ana ett mönster. Om bloggaren skriver om många olika produkter eller tjänster, kan det vara marknadsföring bakom inläggen.

Bloggare skriver på dator

Marknadsföringslagen säger att alla sponsrade inlägg ska vara tydligt märkta och att man måste informera sina läsare om att detta är just ett sponsrat och betalt inlägg. Tyvärr så är det inte alla som följer detta, utan låter bli att nämna detta på sina bloggar. Även marknadsföring via sociala medier ska märkas upp, men även här finns det utrymme för fusk. Sociala medier spelar en enorm roll för bloggare för att få fler följare.

Stor påverkningskraft

Om man följer en eller flera bloggar regelbundet, kan man omedvetet börja agera, tänka och känna så som bloggaren uttryckt sig på sin blogg. Därmed har bloggare en enorm kraft att påverka konsumenters köpbeteende, men även andra saker som politiska åsikter, agerande i olika frågor eller tycke och smak i olika sammanhang. Även om man är kritisk mot det man faktiskt läser, så lägger sig ofta budskapet latent hos oss, och kommer fram när man minst anar det.

Sociala medier är viktigt

Det är lite läskigt att tänka på hur stor påverkan bloggare har på dagens samhälle. Ofta är bloggarna unga, och kanske inte förstår hur pass stor genomslagskraft det de skriver om faktiskt kan ha. Därför är det väldigt viktigt att tänka på hur man uttrycker sig, så att det inte finns utrymme för missförstånd.

Oavsett om vi vill det eller ej, så är det så att bloggar påverkar hur vi känner och tänker. Det gäller givetvis inte bara bloggar, utan allt vi läser och ser både via media och sociala medier, men just bloggar tilltalar vårt flockbeteende lite extra. Om en bild har fått många likes, eller en artikel massa kommentarer, så vill vi vara med i gemenskapen och tycka lika. Just detta är det unika med bloggar och marknadsföring via dessa, att de skapar en gemenskap och en känsla av samhörighet som få andra kanaler eller medier lyckas med.