Bloggar och trovärdighet

Bloggar och trovärdighet

De allra flesta bloggar drivs av människor som känner att de på olika sätt vill dela med sig av sitt liv, sin passion eller sin visdom. En hel del bloggare får också en ganska stor mängd följare. Ibland kan man dock undra hur det egentligen ligger till med både autenticitet och trovärdighet i vissa bloggar. Om man själv proklamerar att man är en influencer, men inte själv egentligen bidrar med någonting annat än kritik över andra människors leverne, hur trovärdig är själva bloggen då?

Tipsbloggar

Det finns en hel del bloggar som syftar till att dela med sig av tips, råd och bra idéer till andra och de får också större trovärdighet om de själva gör, bedriver eller på något sätt visar att de följer sina egna tips. Här finns många entusiastiska fritidsbloggare och en del kändisar som tipsar och bär upp både mode, smink och design. Många bloggare som har samlat på sig en större väljarskara bjuder ibland sina följare på bonustävlingar där priset till exempel kan vara en Calvin Klein parfym. Då passar bloggaren på att tipsa om en ny het parfym eller sin egen favoritparfym. Enligt lag är de dessutom tvungna att ange om det hela rör sig om något slags reklamsamarbete vilket ökar såväl transparens som trovärdighet.

Bloggar och aktivism

Det finns bloggar om allt och en hel del av dem manar till aktivism av olika slag eller får högt anseende genom ilskeutbrott gentemot alla som inte förstår miljökatastrofer, feminism, djurens rättigheter eller hur man bäst uppfostrar sina barn. Dock kan man som läsare ibland sakna verklighetsförankringen. Det är lätt att förmana om djurens rättigheter när man själv bor i en lägenhet i en större stad istället för att köpa en mindre gård på landet och börja rädda utrotningshotade husdjursraser som till exempel allmogefår, göingegetter eller linderödsgrisar. Ofta saknas det handling bakom de stora aktivistiska uppmaningarna och orden. Äkta influencers och vardagshjältar är alla de månskensbönder och eldsjälar som konkret försöker göra skillnad när det gäller både miljö och djurens rättigheter samt levnadsförhållanden. Det klingar lite falskt när självutnämnda ekonomiexperter stolt visar hur ekonomiska de är och ger ekonomiska eller miljömässiga tips när de samtidigt sätter sina ettåringar på förskola, satsar allt på karriären, fyller sina jättevillor med trendiga prylar och köper all sin mat på ICA.

Källkritik

Som läsare har man med andra ord ett stort ansvar som sociala medier-användare, framför allt när det gäller att vara källkritisk. Man måste förhålla sig en smula ifrågasättande, sansad och ta nyheter, information, uppmaningar och proklamerad så kallad fakta med en nypa salt. Att efterfråga källor samt att själv kolla upp hur saker och ting förhåller sig är viktigt. Precis som människorna bakom bloggarna har ett ansvar att inte förvanska fakta, sprida falska nyheter eller spä på fördomar av olika slag får man som läsare aldrig glömma bort att vara källkritisk och förnuftig. Om någonting låter för bra för att vara sant är det ofta precis så. Människors berättelser speglar nämligen i stor utsträckning deras rädslor och deras världsbild.

digital-products