februari 03, 2021
Internet och sociala medier har medfört en mer omfattande och tillgänglig scen för företag att synas på. Reklamen är inte längre inramad i särskilda format utan kan anpassas för att nå ut till olika målgrupper. En blogg är ett användbart verktyg för att väcka uppmärksamhet kring samt underhålla ett varumärke.
Vill du veta mer om hur du kan använda bloggandet som en del av varumärkesbyggandet? Häng med – här får du tipsen!
Att blogga kan vara ett första steg mot målet att bygga något större, men det kan också vara ett sätt att bygga vidare på något som existerar. Du kan helt enkelt använda bloggen som ett verktyg för att väcka intresse kring en produkt, tjänst eller service. Eller att underhålla en story eller berättelse som lever parallellt med ett varumärke. Det handlar helt enkelt om ett digitalt varumärkesbyggande där kommunikationen är nära och direkt.
Modern utrustning från start behövs för att kontinuerligt jobba med storytelling och du bör säkerställa att en budget finns för att börja rätt från dag ett. Ett stående tips är att leta företagslån hos fakturino.se där du kan jämföra och ansöka om företagslån direkt på nätet. Kom ihåg att tänka långsiktigt när det gäller varumärkesbyggande. Ny dator, laptop eller kamera för att blogga kanske inte är nödvändigt, men i det långa loppet kan det vara värdefullt att investera i modern utrustning.
För att bloggandet ska generera i ett lyckat varumärkesbyggande gäller det att börja i rätt ände från start. Om du börjar att blogga utan förberedelse eller tanke bakom inläggen kommer inte varumärket stärkas på rätt sätt. Tänk därför på att planera dina inlägg och ditt bloggande rent generellt. Utgå gärna från följande frågor:
Det är viktigt att ha en regelbunden uppdatering av bloggen för att varumärket ska lämna spår och bli uppmärksammat. Ju mer innehåll, desto större chans att generera trafik till bloggen och vidare till din hemsida. Tänk dock på att kvalitet är A och O – bra grammatik och korrekt upplägg av texter är avgörande när det gäller Google. Bra skrivna blogginlägg har med andra ord större chans att bli synliga på Google än blogginnehåll som håller låg standard.
Om syftet är att väcka uppmärksamhet kring ett varumärke eller underhålla ett etablerat varumärke behövs sammanhang. Du behöver helt enkelt ha något konkret att berätta i en specifik kontext, vilken även bör ha ett samband med något större. Försök därför att koppla samman verksamhetens olika delar då en synkad kommunikation förstärker varumärkets avtryck.
Det kan vara att synliggöra en pågående kampanj genom att skapa ett mer redaktionellt och anpassat inlägg på bloggen. Eller att låta bloggen bli huvudscen för en nyhet och hänvisa kunder till bloggen från andra sociala mediekanaler.